Marketingstrategie? Nu al?

De vakantie is achter de rug. Tijd om het alvast te hebben over jouw marketingstrategie voor 2018! We horen je al denken: is dat niet wat vroeg? Nee, wij vinden van niet. Want we weten dat een marketingstrategie ontwikkelen en dynamisch houden flink wat voeten in de aarde heeft.

Zo is het koppelen van je strategie aan de organisatiedoelen, het opfrissen van kennis over je doelgroepen, het ophalen van data van vorig boekjaar, het inplannen van een sessie met je business owners, het betrekken van je stakeholders en dit allemaal ‘tijdens de rit’ bijhouden nou eenmaal makkelijker gezegd dan gedaan. Het kost tijd.

Met dit artikel willen we je graag op weg helpen. We bespreken de best practice, waardoor je effectief kunt afrekenen met vervelende hobbels. Maar eerst zijn we benieuwd of jij je in een van de volgende uitspraken herkent:

  1. “We hebben een goede marketingstrategie, maar hebben in de praktijk nog onvoldoende draagvlak hiervoor. Iedereen doet zijn of haar ding.”
  2. “We hebben nu wel een plan met draagvlak, maar de situatie is complex en er veranderen steeds zaken. Daarom zijn we gestopt met het steeds updaten van onze strategie.”
  3. “We hebben veel tijd nodig om zaken in vergadering met elkaar af te stemmen en we verliezen daarbij regelmatig het grote plaatje uit het oog. Hierdoor nemen we verkeerde beslissingen.”
  4. “De projecten om de marketingstrategie te realiseren zijn niet goed op elkaar afgestemd. We missen inzichten die op een andere plek van groot belang kunnen zijn. Ook krijgen we bepaalde onderdelen niet op tijd af om op andere plekken snel te kunnen reageren op veranderingen. Ook is het lastig om überhaupt onderdelen op tijd af te leveren.”

Als je je hierin herkent

Herken jij je hierin? Dan ben je met dit artikel aan het goede adres. We beschrijven een aanpak die je makkelijk kunt overnemen om een snelle start te maken op basis van ervaringen van andere organisaties. Op deze manier vermijd je valkuilen en hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden.