Nadat we het in drie eerdere artikelen eind vorig jaar hebben gehad over de herkomst, de werking en het regisseren van digitale verhalen, komen we nu aan bij de volgende stap. De stap die na het vertellen van het verhaal komt: de ware kunst van de conversatie.

Uiteindelijk ben je natuurlijk uit op interactie en de essentie van interactie is dat je goed kunt luisteren en kunt inspelen op reacties. Die reacties kunnen jou weer nieuwe haakjes opleveren en nieuwe mogelijkheden bieden om jouw verhaal een volgende wending te geven.

De kunst van de digitale conversatie

En daarmee zijn we beland bij de kunst van het converseren. En dat gaat op internet anders dan in ’t echie. Hier komt het namelijk aan op menselijk reageren, zonder dat je elkaar recht in de ogen kunt kijken, zonder dat je de intentie waarmee dingen gezegd worden lijfelijk kunt horen en waarnemen.

Je hebt alleen de woorden om mee te werken. Een smiley misschien, die de platte tekst nog enige duiding geeft. Zelf proactief inspelen op de actualiteit, goed en adequaat reageren op reacties en ze vooral goed weten te interpreteren is een ware kunst als alle non-verbale communicatie ontbreekt.

Non verbale communicatie

Non verbale communicatie

Want hoe doe je dat? Zelfs nadat je zowel de De Conversation Manager als De Conversation Company van Steven van Belleghem hebt gelezen, ben je er nog niet. Observeren als een manager, faciliteren als een merk, reageren als mens? Open, authentiek en positief?

Je hoeft de gemiddelde Facebookpagina van een bedrijf maar te bekijken om te zien dat het in de praktijk vaak om heel andere gesprekken gaat. Scheldkannonades, klachtenregens en soms zelfs bedreigingen zijn namelijk geen fijne conversatiestarters. En daar kun je dan wel een webcare- of twitterteam tegenover zetten, maar dat is bepaald nog geen garantie voor een indrukwekkende conversatie.

Hoe hoort het eigenlijk – 10 tips

Daarom is het – net als bij verhalen – goed een stapje terug in de tijd te zetten en te kijken naar de fundamenten van converseren. En wie anders dan Amy Groskamp-ten Have kan ons daarbij helpen? Amy schreef in 1939 het boek Hoe hoort het eigenlijk? En het is mooi aan de hand van passages uit het hoofdstuk over conversatie te kijken naar de wetten van een goed gesprek.