Vorig jaar rond deze tijd publiceerden wij ons eerste onderzoek naar de inzet van social media bij Nederlandse ziekenhuizen. Dat dit zoveel reuring zou veroorzaken konden we toen nog niet vermoeden. Maar laten we eerlijk zijn: er viel ook nog wel wat te verbeteren. Kortom: De top 3 van Nederlandse ziekenhuizen op social media in 2012.

Recap: de resultaten van vorig jaar

Van de 92 onderzochte ziekenhuizen hadden er  84 vorig jaar een company profile. In totaal trokken die profielen 37.924 followers. Dat komt neer op 0,0023% van de Nederlandse bevolking. Het UMC Utrecht had ten tijde van dit onderzoek maarliefst 12 Linkedin groups. Daarbij rees destijds de vraag hoe de communitymanager dat beheersbaar hield.

CyberartsVan de onderzochte Facebookpagina’s werd 58% vorig jaar niet door het ziekenhuis zelf beheerd. Slechts 8 ziekenhuizen reageerden écht (pro)actief op achtergelaten berichten. Terwijl patiënten bij 55 ziekenhuizen hun aanwezigheid expliciet aangaven door in te checken met behulp van Facebook Places. Meer weten over de resultaten van vorig jaar? Het volledige onderzoeksrapport van 2011 is te vinden op Slideshare.

Een jaar verder

Voor de tweede keer dus, dit onderzoek naar het gebruik van social media door de Nederlandse ziekenhuizen. Ten opzichte van vorig jaar is er een substantieel groter aantal ziekenhuizen actief. Daarbij zijn zij kwalitatief beter én zijn de patiënten ook actiever in hun communicatie naar de ziekenhuizen. Een logische wisselwerking, maar dat was vorig jaar nog echt anders.

De belangrijkste conclusie is dat het eerste onderzoek velen heeft geïnspireerd tot het nadrukkelijk opnemen van social media in hun totale marketing- en communicatiebeleid. In dat opzicht is een compliment op zijn plaats: hulde aan de communicatieprofessionals binnen de ziekenhuizen die met de resultaten aan de slag zijn gegaan. Want op alle gemeten KPI’s zien we vooruitgang. Dat is het goede nieuws. Dat het beste ziekenhuis 71% van het totaal aantal te behalen punten haalt vinden wij persoonlijk wat tegenvallen.