Even terug in de tijd. Vlak voor die mooie zomer hebben we stilgestaan bij de ontstaansgeschiedenis en toekomst van digital storytelling. Het was halverwege september dat we jullie vertelden hoe je het beste een digitaal verhaal kunt vertellen. Met die twee publicaties in het achterhoofd, pakken we vandaag door met regievoering op je verhaallijn bij digital storytelling.

Regievoering bij digital storytelling, hoe doe je dat?

Het woord zegt het eigenlijk al: de leiding hebben en dus de touwtjes in handen nemen en houden. Dat betekent overzicht hebben, vooruit kijken en plannen vanuit een bepaalde visie. Met de juiste dosering en op de juiste wijze geadresseerd aan het juist publiek, rekening houdende met de mogelijkheid tot reactie. En – écht heel belangrijk – vanuit het besef dat je een publiek hebt (volgers) en jij op jouw beurt weer bij een ander in de zaal zit en dus onderdeel bent van zijn publiek (volgend).

Vanuit de filmwereld spreekt men dan graag over synopsis, script en uiteindelijk het scenario of draaiboek. Er zijn in dat opzicht veel overeenkomsten met de communicatiewereld, want ook daar geldt dat er een helder script en draaiboek moet liggen. Het heet “bij ons” alleen een beetje anders. Wij werken bij voorkeur met roadmaps (communicatie- en interactiekalenders), funnels (performance flows) en dashboards (monitors of KPI-kaarten).

Linksom of rechtsom houdt regievoering van digital storytelling vooral in dat je op een vrij mechanische manier probeert een conversatie in de tijd op te bouwen. Op zo’n manier dat je de regie, voor zover mogelijk in de virtuele wereld, in handen houdt.